/ Lillesand–Flaksvandbanen
Lillesand-Flaksvandbanen, LFB, var Agderfylkenes første jernbane. Den ble åpnet i 1896, noen måneder før Setesdalsbanen og så mye som 42 år før Sørlandsbanen.
I formålsbeskrivelsen har selskapet beskrevet at vi skal: Sikre, istandsette og vedlikeholde kulturarven etter Lillesands-Flaksvandsbanen; Gjennom erverv eller disposisjon av tilgjengelig jernbanegrunn, bygninger og gjenstander. Ved å skaffe seg disposisjon over rullende materiell eller rekonstruere dette for utstilling eller bruk.
Styret har senere tydeliggjort at selskapet skal ha hovedfokus på 4 hovedområder i videre prioritering av prosjekter og aktiviteter:
- Lillesand: Hovedfokus på aktiviteter og prosjekter i og rundt stasjonsbygningen i Lillesand, for å synliggjøre og profilere Lillesands-Flaksvandsbanens betydning for Lillesand
- Birkenes: Lokale aktiviteter i Birkenes, for å synliggjøre og profilere jernbanens betydning for Birkenes (sannsynligvis spredt på flere ulike lokasjoner)
- Jernbanetraseen: Tilbakeføring og vedlikehold av den fysiske jernbanetraseen, i første omgang mellom Jordbrunna og Modalen. Senere flere strekninger. Først som gang/sykkelsti, senere gjerne sporlegging/dresin e.l.
- Informasjon og historikk: Generell informasjon om Lillesand-Flaksvandsbanen, videreutvikling av arkiver, profilering, sosiale medier mv.
Samarbeidspartnere:
- Styreleder Carl Fredrik Thorsager og
- Styremedlem Martin Johan Birkeland. P
- Prosjektkoordinator Business Region Kristiansand