Høsten 2024 har en studentgruppe ved UiA brukt prosjektet Studenttrivsel som case. Gruppen, bestående av Tobias Manskow, Matias Garfield og Rasmus Helle, undersøkte hvordan trivsel og tilhørighet kan forbedres for studenter i Kristiansand. Semesteroppgaven ble avsluttet med en presentasjon for Studenttrivsel-partnerne, hvor studentgruppen la frem sine funn og løsninger.
Emnet «Samskaping – teori i praksis» har som mål å fremme nyskapning og samarbeid på tvers av fagfelt, sektorer og organisasjoner i en regional kontekst. Studentene lærer å samarbeide med ulike faggrupper, analysere komplekse utfordringer, utvikle løsninger og reflektere over eget faglig bidrag.
Ved semesterstart presenterte prosjektleder Olea Magdalene Norset formålet og delmålene med Studenttrivsel for alle studentene på emnet, og underveis har hun bistått med informasjon og støtte til gruppen som jobbet med Studenttrivsel som case.
Med utgangspunkt i prosjektets mål valgte studentgruppen å jobbe med temaene “informasjon til studentene” og “trivsel og lokal tilhørighet”. Gruppen ønsket å sette studentenes perspektiv i sentrum, og gjennom bruk av "design thinking" har de fokusert på brukernes behov og ønsker.
Gruppen har gjennomført kvalitative intervjuer med både studenter og aktører for å få innsikt i utfordringer knyttet til trivsel og kommunikasjon. Intervjuene avdekket flere sentrale problemområder, blant annet kommunikasjonssvikt mellom aktører og studenter, interessekonflikter som hindrer nøytralitet og et for lite synlig studentdemokrati.
“Gjennom dette prosjektet har vi lært verdien av å sette brukeren i sentrum. Vi tror også at aktørene kan lære mye av å lytte til hva studentene har å si og hva de ønsker seg, istedenfor å la prinsipper og egeninteresser stå i veien for å få ting til å skje,” forteller de.
For å møte disse utfordringene foreslår gruppen en ny felles digital plattform, appen “Triv”, som samler all informasjon rettet mot studentene i Agder på ett sted. Løsningen inkluderer en felles arrangementkalender for alle arrangementer som er interessante for studentene, en synlig studentavis med nyheter og informasjon og et mer tilgjengelig studentdemokrati som gir studentene en sterkere stemme.
“Vi mener at man må inngå kompromisser og finne en nøytral plattform som ikke styres av verdier eller interesser for å oppnå et bedre samarbeid som kommer både aktører og studenter til gode.”
Gjennom appen vil studentene få bedre oversikt over aktiviteter og tjenester, samtidig som de får mulighet til å uttrykke sine ønsker og behov gjennom en feedbackfunksjon. Dette kan skape større grad av eierskap og tilhørighet, som igjen fremmer engasjement og trivsel. Studentgruppen mener at man forenkle informasjonsflyten for brukerne ved å samle informasjon rettet mot studentene på én felles nøytral plattform. Slik får brukeren også mulighet til å uttrykke sin mening igjennom appen, noe som igjen kan gi større grad av tilhørighet og eierskap.
Studentgruppens arbeid viser hvordan samskaping kan skape konkrete løsninger på komplekse utfordringer. Ved å samle informasjon på én nøytral plattform, forenkles kommunikasjonen mellom aktører og studenter, noe som kan bidra til økt trivsel, bedre tilhørighet og mer engasjement. Gjennom fokus på studentenes stemme har prosjektet tydeliggjort behovet for samarbeid, kompromiss og nytenkning.
Studentgruppen presiserer at den største utfordringen de ser med å implementere en slik løsning, er at aktørene må gå utenfor komforsonen sin og må bryte ned allerede eksisterende strukturer.
"Vi ønsker å utfordre aktørene til å samarbeide og kommunisere bedre, noe som krever mye tid og engasjement i begynnelsen, men som vi mener vil lønne seg i lengden," avslutter de.
Skrevet av:
Ingvild Rorge
Studentkonsulent
E-post